Yamaha montage 8 syntezator

chwilowy brak towaru

  • Producent: Yamaha
  • Kategoria: Keyboardy i syntezatory

YAMAHA MONTAGE 8 kolekcja Montage ustanawia nowy, przełomowy etap w dziedzinie kontroli nad dynamiką muzyczną, tworzenia brzmienia i niezakłóconej pracy z instrumentem. Technika Motion Control Synthesis Engine technika Motion Control Synthesis Engine łączy dwa legendarne moduły brzmieniowe: AWM2 (wykorzystujący wysokiej jakości próbki waveform, a także syntezę subtraktywną), a także FM-X (progresywny moduł, oparty na metodzie syntezy FM).

Oba silniki brzmieniowe mogą być dowolnie strefowane oraz warstwowane w ramach ośmiu elementów w jednym ustawieniu Performance w instrumentach linii Montage. Ingeruj w ustawienia Performance, przy pomocy funkcji Motion Control.

Motion Control jest w pełni programowalnym narzędziem do tworzenia głębokich i dynamicznych brzmień. Twórz świeże brzmienia bez ograniczeń, których nie byłbyś w stanie wygenerować w poprzednich syntezatorach.

1. Wyszukana kontrola nad dynamiką Muzyka jest pełna ekspresji. Kolekcja MONTAGE daje nowy sposób wyrażania ekspresji, przy pomocy technice Motion Control Synthesis Engine. Moduł brzmieniowy zezwala na kompleksową interakcję z wieloma kanałami jednocześnie, zezwalając wytwarzać własne, oryginalne brzmienia.

- Pokrętło Super Knob Twórz dynamiczne brzmienia od radykalnych, aż po subtelne zmiany parametrów, przy pomocy pokrętła Super. Super Knob pozwala sterować wieloma parametrami jednocześnie, wywierając ogromny wpływ na ostateczne brzmienie.Na przykład: za pomocą pokrętła Super Knob możesz zmienić pozycję słuchacza, stojącego przy instrumencie – od pozycji po prawej stronie instrumentu, aż do miejsca dalekiego od instrumentu - na widowni.

Radykalnie zmieniaj charakter konfiguracji Performance, tworząc brzmienia przestrzenne lub rytmiczne i bardziej wyraziste.Super Knob może zostać zaprogramowany, jako drugi kontroler nożny FC7, co ułatwi kreację brzmienia w czasie grania.

- Pokrętła SEQ zwiększ Sekwencje ruchowe (Motion Sequences) są zsynchronizowane w tempie, dzięki czemu są w pełni programowalne i mogą być przypisane do dowolnego parametru syntezatora. Daje to nowe, praktycznie nieograniczone możliwości programowania brzmienia.Sekwencje ruchowe (Motion Sequences) posiadają w dodatku asygnowane kontrolery na panelu przednim, upraszczające sterowanie i zmiany parametrów w czasie rzeczywistym.

- Envelope Follower zwiększ Envelope Follower zamienia sygnał audio na zródło sterujące parametrami syntezatora. Na przykład, pętla perkusyjna może zostać zaprogramowana w parametrach efektów brzmieniowych do tworzenia rytmów albo ścieżka wokalna może sterować wieloma parametrami, odpowiadającymi za „wokalne" ustawienia syntezatora.

Sygnał audio może być choćby źródłem „na żywo" dla wejścia przetwornika analogowo-cyfrowego A/D. 2. Potężne możliwości generowania brzmienia linię MONTAGE znamionuje połączenie dwóch, legendarnych modułów brzmieniowych.

Zostały one unowocześnione i zmodernizowane w taki sposób,stwarzać i odtwarzać nawet najszczególniej trudne układy dźwiękowe. - AWM2 AWM2 jest opatentowaną technologią Yamaha, która służy do kompresji informacji i odtwarzania brzmień.

AWM2 umożliwia bezstratną kompresję danych, gwarantując niezrównane, realistyczne brzmienia najwyższej jakości audio.・128 głosów polifonii stereoDoświadcz bogactwa stereofonicznego brzmienia, dzięki 128 głosom polifonii.・pojemność próbek waveformSeria MONTAGE ma prawie 10-krotnie większą pojemność próbek waveform, w kontraście do MOTIF XF.

Pozwala to na przechowywanie większej ilości sampli instrumentalnych i tworzenie jeszcze bardziej wyjątkowych brzmień.・Zintegrowana pamięć flashMONTAGE zagwarantuje 1,75 GB pamięci flash, dostępnej dla użytkownika.

Wysoka prędkość odczytu/zapisu danych umożliwia tworzenie własnych bibliotek próbek i brzmień, pobranych z yamahasynth.com. - FM-X rewelacyjna reprodukcja tradycyjnego modułu brzmieniowego z lat 80-tych. Moduł FM-X pozwala uzyskać ostre, jasne i wyraziste brzmienia EDM o znakomitym zakresie dynamiki i obszernej mocy.

MONTAGE gwarantuje wiernie odwzorowane klasyczne brzmienia syntezatorów, opartych na 8 operatorach syntezy FM oraz 128 głosach polifonii. Dzięki temu silnikowi brzmieniowemu, ilość dostępnych opcji dźwiękowych jest wyraźnie szersza.

- Zawartość Instrument powinien mieć w sobie coś co Cię zainspiruje i wyzwoli Twoją kreatywność. Linia MONTAGE ma ogromną paletę brzmień, m.in. Świeże próbki flagowych fortepianów klasy premium Yamaha CFX, nowe brzmienia instrumentów smyczkowych, dętych drewnianych, oraz wyselekcjonowaną zawartość z syntezatorów z rodziny DX i TX.

Wszystkie brzmienia w MONTAGE zostały zmodernizowane w oparciu o nową technikę Motion Control Synthesis Engine.・KompatybilnośćSyntezatory MONTAGE są kompatybilne z brzmieniami Motif XF. Yamaha opracowuje specjalny konwerter FM, aby instrumenty Montage były kompatybilne na dodatek z brzmieniami serii DX7.・Brzmienia BösendorferYamaha z radością demonstruje nieprzeciętną ofertę dla syntezatorów MONTAGE.

Wszyscy użytkownicy nowych instrumentów otrzymają gratisową bibliotekę brzmień fortepianu Bösendorfer Imperial Premium. - Efekty brzmieniowe seria MONTAGE oferuje wspaniałej jakości pogłosy, świetnie odwzorowane efekty VCM (Virtual Curcuit Modeling – pol.

Wirtualne modelowanie obwodów). Dzięki nowoczesnemu procesorowi sygnałowemu, syntezatory Montage zapewniają najpotężniejsze przystępne efekty brzmieniowe, a co najważniejsze, o genialnej jakości dźwięku.

Użyj takich efektów jak Beat Repeat, Vinyl Break lub Bit Crusher, aby uzyskać bardziej nowoczesne brzmienie EDM.Możesz choćby dodać kompresji z kluczowaniem "sidechain", żeby uzyskać nowoczesny efekt pompowania.

Jeśli chcesz spróbować bardziej klasycznych, vintage`owych efektów, sprawdź m.in. Analog Delay, VCM Phaser, czy symulatory Amp Simulator. Pianiści, chcący podkreślić realizm brzmienia fortepianowego, z pewnością docenią efekt tłumika rezonansu (Damper Resonance), a także pogłosy reverb HD..

- technologia Pure Analog Curcuit linia MONTAGE fachowe złącza symetryczne, oparte na technologii Pure Analog Curcuit (PAC). PAC zwiększa jakość sygnału przed konwersją z sygnału cyfrowego na analogowy, zachowując czystą reprodukcje alikwotów i szersze pasmo przenoszenia.

Dzięki zastosowaniu technice PAC, wewnętrzne sygnały MONTAGE są przenoszone na wyjście z zachowaniem ekspresji mocy i jasności. 3. Zorganizowane środowisko pracy Chcesz związać swój instrument z własnym systemem? Jak chcesz zorganizować swoje środowisko pracy? W jaki sposób chcesz wpływać na reakcję instrumentu w trakcie grania? Syntezatory MONTAGE odpowiadają na te wszystkie pytania, zapewniając zorganizowane środowisko pracy.

- Połączenia USB Audio/MID Podłącz MONTAGE do komputera, za pomocą przewodu USB i wychwyć każdy niuans swej twórczości, zapisując własne wykonania bezpośrednio w programie DAW. Sterownik USB może wysyłać równocześnie 16 kanałów i odbierać 3 kanały w jakości STEREO 24 bit/44.kHz w postaci cyfrowych sygnałów audio, w połączeniu z komputerem, albo urządzeniem mobilnym z systemem iOS.

Montage nie wymaga instalacji sterowników, ani dopełniającego sprzętu!Połączenie USB zagwarantuje ponadto pełne wsparcie MIDI 16 kanałów.*MONTAGE obsługuje częstotliwość próbkowania do 192 kHz. - Funkcja SSS (Seamless Sound Switching) zwiększ Funkcja SSS (Seamless Sound Switching – pol.

Bezszwowe przełączanie dźwięku) pozwala płynnie zmieniać konfigurację Performance bez cięcia wybrzmiewania i efektów. Jest znakomite do występów na żywo, kiedy należy wykonać kolejny utwór bez zatrzymywania się, albo płynnie przełączać brzmienia podczas jednego utworu.

* Ta funkcja jest dostępna dla konfiguracji Performance, które posiadają maksymalnie 8 partii.. - Wejście przetwornika analogowo-cyfrowego A/D Wejście przetwornika analogowo-cyfrowego A/D przetwarza zewnętrzne źródła dźwięku audio z procesorem sygnałowym instrumentu.

Podłącz mikrofon, gitarę albo inne, dowolne źródło dźwięku i przetwarzaj jego sygnał, za pomocą zintegrowanych efektów brzmieniowych.Użyj Envelope Follower lub Sidechain,wytwarzać oryginalne brzmienia.

- Funkcja LIVE SET Live Set pozwala organizować konfiguracje Performance w dowolny sposób, bez konieczności ich kopiowania, zmiany kolejności albo nazwy. Po wybraniu Performance, zarejestruj wybraną pozycję w funkcji Live Set.

Jest to genialna funkcja do występów na żywo albo do tworzenia własnego schematu zestawów Performance. - Funkcja Direct Control Assignment Funkcja Direct Control Assignment przypisuje kontrolery do przycisków na ekranie.

Wybierz parametr, wciśnij przycisk Direct Control Assignment i użyj danego kontrolera, aby zaprogramować go do wybranego przycisku. Zobacz, jakie to proste! - załączone oprogramowanie Cubase AI Do każdego syntezatora MONTAGE załączony jest Cubase AI – mistrzowskie oprogramowanie do produkcji muzycznej producenta Steinberg.

Jest to jeden z czołowych programów DAW, umożliwiających nagrywanie i edycję audio. Specyfikacje wymiary i waga: Szerokość 1,450 mm (57-1/16") Wysokość 170 mm (6-11/16") Głębokość 460 mm (18-1/8") Waga 29 kg Control Interface KeyboardNumber of Keys 88 Type Balanced Hammer Effect Keyboard Initial Touch Yes Aftertouch Yes Tone generator Tone Generator Motion Control Synthesis Engine AMW2: 8 Elements FM-X: 8 Operators, 88 Algorithms Maximum Polyphony AWM2: 128 (max.; stereo/mono waveforms) FM-X: 128 (max.) Multi Timbral Capacity 16 Parts (internal), Audio Input Parts (A/D*, USB*) *stereo Part Wave Preset: 5.67 GB (when converted to 16 bit linear format), User: 1.75 GB Performance Approx.

1,900 Filter 18 types Effects Reverb x 12 types, Variation x 76 types, Insertion (A, B) x 76 types*, Master Effect x 15 types *A/D part insertion x 71 types (Preset settings for parameters of each effect type are provided as templates) Master EQ (5 bands), 1st part EQ (3 bands), 2nd part EQ (2 bands) Other Controllers Master Volume, AD Input Gain knob, Pitch Bend wheel, Modulation wheel, Ribbon Controller, Control Sliders x 8, Knobs x 8, Super Knob, Data dial Display 7" TFT Color Wide VGA LCD touch screen Connectors [USB TO DEVICE], [USB TO HOST], MIDI [IN]/[OUT]/[THRU], FOOT CONTROLLER [1]/[2], FOOT SWITCH [ASSIGNABLE]/[SUSTAIN], OUTPUT (BALANCED) [L/MONO]/[R] (6.3 mm, Balanced TRS jacks), ASSIGNABLE OUTPUT (BALANCED) [L]/[R] (6.3 mm, Balanced TRS jacks), [PHONES] (6.3 mm, standard stereo phone jack), A/D INPUT [L/MONO]/[R] (6.3 mm, standard phone jacks) Power Consumption 27 W Accessories AC Power cord, Owner’s Manual, Cubase AI Download Information Live Sets Preset: 128 and more, User: 2,048 Performance Recorder Tracks 16 Sequence tracks, Tempo track, Scene track Recording type Real time replace, Real time overdub, Real time punch in/out Note Capacity Approx.

130,000 notes Note Resolution 480 ppq (parts per quarter note) Tempo (BPM) 5 – 300 Songs 64 songs Arpeggio Parts: 8 Parts simultaneous (max.), Preset: Approx. 10,000 types User: 256 types Sequence formats MONTAGE original format, SMF formats 0, 1 TEST INSTRUMENTU Yamaha Montage Nowy Motif, czy zupełnie inny instrument w segmencie Yamahy? bezdyskusyjnie nowy i to pod każdym względem.

Yamaha wyśmienicie wiedziała o tym, iż musi zrobić duży krok i użytkownicy nie zadowolą się kolejnymi próbkami AWM2. Kronos pod względem możliwości dość odskoczył Motifowi i nie tylko jemu, tak więc niezbędna była mocna zmiana.

Oczywiście każdy liczył na VL, DX, AN, i FDSP czyli powrót wszelkich syntez Yamahy, ale Yamaha dała zupełnie coś innego. Znakomite narzędzie połączone z mocną syntezą FM-X, która dostarcza nam nie tylko klasyczne soundy DX-7 lecz i zupełnie inne progresywne Dub-Stepowe soundy.

Fortepian już nie składa się z 8 składników, tylko z 32. Jesteście gotowi na zmiany? No to zaczynamy kolejny test! Wygląd: Montage w stosunku do XF zmienił się - i to nad wyraz. Tu wszystko wygląda inaczej, pomimo, że jest na swym miejscu.

Po pierwsze, potencjometry posiadają znikome diody, które wskazują nam swoje położenie. Knoby również mają podświetlenie i można je zestawić z tymi z Norda Stage - również są diodowe i również bez końca. Druga sprawa, to wyświetlacz.

Tutaj jeszcze zmiana, gdyż urósł do 7 cali i jest dotykowy. Dotyk jest wyjątkowo korzystny. Można go porównać do tego z iPada. Kronos pod tym względem wypada słabiej. Po lewej stronie Yamaha otrzymała oprócz Pitch-Bendera i Modulation 2 przyciski Assign, Ribbon,, a także sterowanie Motion Seq.

Prawa część to przyciski związane z wyborem kategorii brzmień, jak i całą edycją. Przyciski po które będziemy często sięgali to Category Search, Performance Control, a także Part Control i są one trafnej wielkości do "częstotliwości pracy".

Są również przyciski sterujące pracą rejestratora, który jak się okaże, z sekwencerem ma niewiele wspólnego przynajmniej w aktualnej wersji systemu. Jest też nowość - czyli Super Knob. Ta gałeczka robi prawidłową robotę, ale o tym później.

Nie zapomniano aby uświetnić Yamahę naszym logo Muzykuj. Dzisiaj każdy posiadacz Yamahy, chcąc czy nie chcąc, będzie je widział. Dziękujemy Yamaho za reklamę!:) Klawiatura: Nie często się to zdarza, ale zdarzyło się, dostaliśmy dwie wersje do sprawdzenia: 88 ważoną i 76 syntezatorową wersję Montage.

Jedni powiadają, iż to ta sama klawiatura co w XF, a drudzy iż inna. W mojej opinii jest to nad wyraz podobna kompozycja i Yamaha nawet przyznaje że tak jest. Osiągalne,zmieniono jakieś elementy i stąd subiektywne różnice.

Jak to u Yamahy, klawiatura jest ciężka i wymaga siły, lecz to na plus. Jest to nad wyraz komfortowa klawiatura. Co do 76, to jeszcze jestem zaskoczony. Jak za każdym razem byłem zwolennikiem 88, tak w przypadku Yamahy sięgnąłbym po lżejszą wersję z pożytkiem dla kręgosłupa, oraz z wcale nie tak obfitym spadkiem przyjemności z gry.

Każdy musi wybrać to, co mu niezbędne, jednak weźcie pod uwagę fakt, iż wersja 76 waży 17 kg, natomiast 88 to już w podrzucie 29 kg:). Japończycy posiadają wyobraźnię. Trend jaki panuje wszędzie to zniżanie wszelkiego co się da, od obszerności silnika do okrajania funkcji w telefonach (nawet IPhone nie ma już wyjścia słuchawkowego Jack).

Nie wiem skąd taka waga u Yamahy i dlaczego nie zdecydowano się na odchudzenie sprzętu. Brzmienia: To będzie fragment tego, co mnie zaskoczyło. Zacznijmy od tego, że Yamaha pozbywa się trybu Voice. Szczerze zastanawiałem się kiedy to nastąpi, bo 8 warstw na jedno brzmienie, to troszkę mało.

Tutaj pojawił się problem, bo jak zmieścić szerokie warstwy nowych fortepianów? Ano właśnie - przenieść je do trybu Perfomance. Tak oto brzmienie fortepianu składa się z 4 składowych, czyli z 4 Voice’ów, co razem daje 32 warstwy.

No prawidłowo, lecz czy nie łatwiej byłoby zostawić tak jak było, a dać więcej partów w trybie Voice? Stary Kurzweil ma w jednym trybie 32 warstwy i sobie radzi rewelacyjnie, sądzę, że i tu odbyłoby się to bez obszerniejszych problemów.

Rodzi się pytanie: jak więc wybierać brzmienia do Performance? Zwyczajnie. Wybierasz preset z Performance i ładuje się on całkowicie. Yamaha udostępniła nam 16 slotów (kanałów MIDI) do zastosowania. Czyli jeśli chcesz załadować piano o nazwie „CFX Concert" do któregoś ze wcześniejszych brzmień, to załadujesz 4 dodatkowe kanały.

Oczywiście są też brzmienia składające się z jednej warstwy. Yamaha zrobiła porządek w brzmieniach i oznaczyła na niebiesko brzmienia złożone z multipartów, a te które oparto o jeden Part kolor zielony.

Tak naprawdę, wynajdziemy brzmienia oparte o 8 elementową syntezę AWM, więc można zaoszczędzić kanały MIDI i korzystać z uboższych w struktury syntezy programów. Hammondy. Nauczony doświadczeniem przesuwając Drawbar (zamek błyskawiczny) w dół powinienem rozszerzać miksturę brzmienia, natomiast u Yamahy jest zupełnie odwrotnie.

W trybie Voice wyciszasz brzmienie przesuwając potencjometr w dół i to samo dotyczy Hammonda. Wystarczyłoby dopisać kawałek kodu, aby suwaki działały także odwrotnie i tyle. A może to nie jest takie proste jak mi się wydaje? Nie wiem.

Wiem tylko, iż na „Yamahowcu" to rozwiązanie wcale nie zrobi wrażenia, bo każdy z nich jest do tego przyzwyczajony. Kolejna sprawa, by zarządzać Drawbarami nie starczy ot tak ich sobie "pociągnąć".

Należy wejść w edit i kliknąć Part Select. W przeciwnym razie wyciszymy tylko kompletnie nasze brzmienie. To jest właśnie pokłosie wyrzucenia Trybu Voice. Może da się to zrobić inaczej, ale ja na to nie wpadłem (ostatni update systemu zmienił to i można zapisać brzmienie, żeby drawbary były już na nieelastycznie ustawione, po wybraniu brzmienia).

To tyle z ciekawostek. Polifonia w AWM2 wynosi 128 głosów, lecz przy brzmieniach Hammondowych opartych o dwa kanały (czyli 16 partów) nie za każdym razem wyrabia. Zapytacie po co 16 partów na Hammonda? 9 to drawbary, a gdzie efekty click, percussion? To dlatego zdecydowano się zlikwidować Voice, gdyż te 8 to bezspornie mało, jeśli chcemy symulować wiernie różne brzmienia.

Co nowego? dużo nowego, gdyż mamy już poprawione brzmienia fortepianów, Rhodesów, Hammondów, Gitar. Gitary basowe nie zostały uzupełnione o świeże próbki, natomiast dodano tutaj brzmienia oparte o syntezę FM.

Nową jakość prezentują też smyki, dęciaki i dużo syntezatorów. Co żeby nie mówić, Yamaha otrzymała nad wyraz korzystne brzmienia fortepianów. Nowy CFX, jest doskonały, a oprócz tego mamy cały dorobek Yamahy w postaci S700, który znamy z S90ES.

Użytkownicy ES twierdzą, że jest to lepsze piano niż w S90XS, która ma już nową próbkę S6 Grand. Posiadacze Montage będą mieli więc znaczny orzech do zgryzienia, bo standardowo ich instrument posiada wszystkie wymienione fortepiany czyli: Full Grand S6 Grand CFX Grand S700 Oprócz tego marka daje użytkownikom za darmo 400 MB - brzmienie fortepianu Boesendorfer.

Brzmi on ślicznie. Komplet obejmuje 16 presetów i 17 nowych Waveforms’ów. Trzeba się tylko spieszyć, bo ten sound będzie dostępny za darmo tylko do grudnia 2016 roku. To wszystko sprawia, iż instrument brzmi idealnie.

Od Rhodesów po CP-80, aż po Wurli i Clavinety. To już nie typowe "Yamahowskie" brzmienia, a próbki z oryginałów. Lecz te "klasyki" od Yamahy również odszukamy. Taka poprawa brzmienia była do przewidzenia, bo skoro śladowy Reface CP miał lepszego Rhodesa aniżeli Motif, to coś tu nie grało.

teraz z nadejściem Montage sytuacja się wyrównała. Posłuchajcie próbek nagranych dla portalu Muzykuj przez Krzysztofa Pająka: także i ja popełniłem demko fortepianów: Co do fortepianów to moje zdanie jest takie, CFX najlepiej nada się do grania współczesnej muzy Pop, natomiast Boesendorfer do klimatycznych, romantycznych ballad i tak to chyba będzie.

Clavinet także jest idealny, a klikając w przyciski Scene możemy wybrać w jednym brzmieniu kilka jego wariacji. Od tradycyjnego po brzmienie z samego pickupu, czy również nienaturalnezagadkowe brzmienia.

To samo dotyczy innych programów. W sytuacji brzmień oragnowych możemy na sztywno ustawić trafne ustawienia suwaków i przełączać się między scenami. Warto poklikać i sprawdzić co proponują Sceny. Wszystkie świeże dęciaki i dużo innych instrumentów pochodzi z Tyrosa 5!

Okazuje się, iż jak w instrumencie zmieni się obudowę, to nagle zaczyna lepiej brzmieć;P. Niestety czasy się zmieniły i to keyboard ma udoskonalone brzmienia od stacji roboczych. To dobra zmiana, bowiem w Motifach brakowało brzmień instrumentów akustycznych uzupełnionych o artykulacje SA2.

dzisiaj jest ich mnóstwo, czyli tak jak ma być. Rhodesy w dodatku już nie brzmią „Yamahowsko", a tak jak mają brzmieć. Świeże oprogramowanie zminimalizowało opóźnienia, które dało się wyczuć w pierwszej wersji systemu.

Polifonii w AWM mamy 128 głosów. Oto próbki: nad wyraz fajnie brzmią wszelkie pady: Generalnie brzmieniowo pod względem próbek nie ma zarzutów, lecz Yamaha to nie tylko próbki, a synteza FM. FM-X: Nowy silnik FM-X daje radę!

To 8 operatorowy FM, a jak wiemy legendarny DX-7 miał „tylko" sześć. W chwili premiery mieliśmy do dyspozycji tylko brzmienia zapisane w pamięci. To najróżniejsze mieszanki FM z samplami i to jest generalnie siła!

Po pierwsze, sroga polifonia FM, bo aż 128 głosów. Starusieńki DX7 posiadał 16 głosów, a zatem w Montage drzemie aż 8 DX7 na sterydach bo z filtrami rezonansowymi. Same presety urzekają, są mega miodne i nie trącą starocią.

Oprócz klasycznych pianin elektrycznych odnajdziemy niemało padów i syntezatorów (w tym basowych). Ich błyskotliwość to zasługa procesora efektów i dynamiki instrumentu, no i tego, że składają się z kilku partów, a także dodatkowych efektów zapisanych w Super Knob… miodzio.

Posłuchajcie presetów, które są genialne: w chwili kiedy pisałem test nie było FM convertera i porównałem preset FM podobne z DX7 do legendy: Po opublikowaniu FM Convertera zaaplikowałem SYSEX z DX7 i po przekonwertowaniu załadowałem do Montage.

Efekt był nad wyraz pozytywny, ale zdarzają się brzmienia nie do końca zgodne z tym co jest w moim DX7. Pamiętajmy w dodatku o tym, iż tam gdzie dynamika się kończy Montage ma jeszcze 27 wartości Velocity w klawiaturze.

Dla tych co nie są obeznani w temacie dopowiem, iż Yamaha DX7 dysponuje dynamiką o maksymalnej wartosci 100, natomiast każda współczesna klawiatura sterująca czy syntezator oferują dynamikę Velocity na poziomie 127 i to jest generalnie standard.

Czy Montage jest blisko DX7? bezsprzecznie tak! Oto dowód: dzisiaj będzie można w komfortowych warunkach edytować programy FM. Tutaj obszerniejszy wyświetlacz, no i samo jego rozplanowanie demonstruje, że te zmiany nie są tylko kosmetyką.

Edycja podlega podobnej zasadzie co w przypatku komponentów, z tym, że tutaj mamy operatory. Synteza FM-X jest w miarę prosta do okiełznania. Do naszej dyspozycji jest kilka konfiguracji algorytmów, które wybieramy z listy.

Synteza FM edycyjnie nie odbiega wzrokowo od AWM, poprzez co instynktownie wiemy co gdzie jest. Zresztą sami zobaczcie na screenie jak wygląda ekran roboczy FM-X. Screen: Jak już opanujesz za co każdy parametr jest odpowiedzialny, to już nic Cię nie zaskoczy.

W DX7 operujesz na oślep, a tutaj masz spektakularnie rozpisane takie właściwości jak: Freq Mode, Spectral, Freq, Skirt itp. Wszystko w jednym oknie, bo drugie to już obwiednie - generalnie prościzna. Pomiędzy operatorami poruszamy się klikając w wyświetlacz albo w dedykowany przycisk ELEMENT/OPERATOR - co przyspiesza pracę.

Warto się do tego przyzwyczaić, gdyż tak będzie szybciej. Ta sama zasada dotyczyła także Motifa XF/XS. Oczywiście te dwie syntezy można pomiędzy sobą mieszać, uzyskując niezwykłe brzmienia. Najlepiej dowodzi to bank "The best of Montage".

Tam wszystko się rusza, jest nasycone i niesamowicie mocne. Słuchając tych brzmień wiesz, że obcujesz z nowym produktem. Reasumując już wszystkie brzmienia, to słychać niesamowitą dynamikę, świeżość i dbałość producenta o detale.

Mnie się bardzo podoba, no i nie słychać urywania brzmień przy zmianie, a to niewątpliwa zaleta. Z tym borykano się od wielu, wielu lat. Tak więc Yamaha dołączyła do: Korga, Rolanda, Kurzweila, Norda...yyy wróć!

Nord nadal urywa;). Super Knob: Czyli dodatkowy kontroler CC:). Yamaha próbuje nam sprzedać zwykły kontroler jako coś ekstra. No ale efektownie podane i oprogramowane może przynieść o lepszy skutek. Bo po co obsługiwać dwa parametry na raz, skoro możemy to samo zrobić jednym potencjometrem.

Do Knob'a możemy przypisać szereg parametrów i za to będzie on szanowany: bo jest spory, komfortowy i użyteczny. Brzmienia rodzaju Brassy, Smyki, Pady dostają nowego życia. Potencjometr ten jest dużo komfortowojszy do kręcenia filtrem niż te nieduże "knobki" nad suwakami.

Knob w jednym czasie proponuje do 8 parametrów (assign). Możemy ustawić aby w jednym czasie brzmienie piana się wyciszało, a swoją moc objawił pad z interesującym dzwoneczkiem. Jeśli musimy mieć obie ręce zajęte, to Super Knob'a można zastąpić pedałem expression.

Efekty: Podobnie jak AWM i FM-X można poddać procesorowi efektów. Każdy Part ma dwa bloki efektów A i B, w którym czeka ogrom algorytmów, w tym znane efekty VCM. Jeśli już w jednym brzmieniu mamy swoje efekty, to dodatkowo możemy wzbogacić nasze całe brzmienie o send VAR, Reverb, Master FX, a także Master EQ.

Cały czas należy pamiętać o tym, co jest naszym pojedynczym brzmieniem, a co jest kontrolą całego Performance. Z czasem nabierzecie doświadczenia. To, czego nie ma w efektach, to możliwość nałożenia jednego insertu np.

na dwa Party. Trzeba je osobno ustawiać, a to nie za każdym razem jest komfortowe i nie za każdym razem przynosi prawidłowy skutek. Oto widok Equalizera: poniżej widok listy kategorii efektów: Blok efektów w Part/Common: Blok efektów w Common/Audio: Arpeggiator/ Motion Control Tutaj Yamaha absolutnie nie zawiodła.

Wręcz pchnięto instrument na poziom Korgowskiej KARMY. Możemy włożyć w Perform aż 16 Arpeggiatorów. Ilość dostępnych przebiegów zwala z nóg. Jest ich już 10 tysięcy! Mamy jeszcze 256 komórek wolnych na własne.

Każdy Performance ma 8 trybów Motion, do których możemy przypisywać inne arpeggiatory, zmieniać płynnie modulacje, tworzyć sidechain używając do tego albo Super Knob, albo przełączając się pomiędzy trybami Motion Sequences.

To absolutnie kopalnia, która pozwala dowolnie animować nasze brzmienia przekształcając je w mocne utwory. Posłuchajcie: Na pliki użytkownika asygnowano 1.75 GB, a próbki Yamahy to 5.67 GB. Nie cała pamięć jest załadowana.

Do pamięci 5.67 GB trafiają próbki ze sklepu Yamahy np. Gratisowy Imperial, czy Boesendorfer. Warto dodać, że pamięć użytkownika jest pamięcią Flash, czyli po wyłączeniu instrumentu brzmienia zostają zapisane.

Montage jest kompatybilny wstecz, a więc brzmienia zapisane na XF, czy też zakupione paczki brzmień, powinny działać poprawnie. No i wczytają się o mnóstwo szybciej. Napisałem powinny, gdyż import brzmień opartych o próbki Motifa działa ok, natomiast z importem brzmień opartych o sample jest jeszcze różnie.

Pewnie kolejny update rozwiąże temat. Tak nawiasem, to w XS/XF pasek postępu wczytywania brzmień stał w miejscu i nie było wiadomo czy instrument się zawiesił czy także wczytuje informacje. W nowym modelu pasek działa tak jak należy, czyli przesuwa się zgodnie z załadowanymi brzmieniami.

Motion control umożliwia wprawienie w ruch np. Filtrów. Oto przykład co można z nimi zrobić: Pierwszy przykład demonstruje jak jest ustawiony Motion Seq i jak to brzmi: W drugim przykładzie weszliśmy w edycję sekwencji (co widać na obrazku).

Przed nami teraz stoi otworem cały świat do animacji. Tu widzimy, iż w każdej sequence możemy wykorzystać jednocześœnie dwóch rodzajów "pulsów" - Pulse A, a także Pulse B. Każdy z nich może mieć różnorodne kształty presetowe (kanon, sigmoid, threshold, bell, dogleg, FM, AM, M, Discrete Saw, Hold i mnóstwo innych), a także jeden z 32 kształtów użytkownika.

Parametr PRM1 jest ustawiony na 3, co daje mocne "wygięcie" filtra i wpływa na jego otwarcie. Parametr Pulse można odwrócić (forward/reverse), a do tego całoœść może działać w unipolar i bipolar.

liczba sekwencji może wynosić 8. My ustawiliśmy tylko dwie i w trzecim przykładzie zmieniliśmy sekwencje na pierwszą (prawy górny róg ekranu), a potem na drugą. Jeśli nasza sekwencja w którymś kroku jest dla nas interesująca np.

otwarty filtr na maksa, to możemy ją zatrzymać klikając Motion SEQ HOLD, który znajduje się przy kółkach Modulation. SEQ Trigger powoduje start sekwencji od początku. Sekwencer: Yamaha zdecydowała za użytkowników i zapodała dosyć upośledzony sekwencer w stosunku do tego co znamy z Motifa.

Cóż, to jest znak czasów. Całość nagrań przenosi się na komputery, czy tego chcemy, czy też nie. Zadaj sobie pytanie kiedy ostatnio nagrałeś coś na pokładowym sekwencerze. Pewnie jakiś pomysł by nie zapomnieć.

Jasne, iż znajdą się osoby, które namiętnie korzystają z sekwencera, jednak może już czas najwyższy zapoznać się z technikami przyszłości. Na komputerze zdecydowanie zrobicie więcej i szybciej. Nie mniej jednak sekwencer powinien być pełnokrwisty, czyli z całkowitą edycją, a teraz póki co można go potraktować jako prosty rejestrator.

Owszem nagramy każdą ścieżkę osobno, ale edycja jest mizerna. Kolejną kwestią jest to, że w trybie GM musimy korzystać z barw 8-częściowych inaczej, kiedy użyjemy przytaczanego już tu CFX’a zajmiemy nagle 4 kanały, a mamy tylko 16 ścieżek.

Ja i tak będę się upierał przy swoim, że nagrywanie na komputerze to kanon, a sekwencer pokładowy to vintage. Tylko w keyboardach panują troszkę inne zasady i to jest odstępstwo od tej reguły. Należy dodać, że Yamaha od kilku efektownych lat do swoich instrumentów daje gratis Cubase AI i utrzymuje się to już od modelu Motif XS, a może i od starszego modelu.

Użytkownik dostaje więc potężne środowisko do pracy i może zacząć prace. Wniosek z tego prosty. Brak sekwencera to raczej nie jest problem. Direct Control Assignnmet: Ta funkcja pozwala na szybkie przypisanie kontrolerów pod konkretne funkcje.

Działa to błyskawicznie i produktywnie. Klikasz przycisk Controll Assign, ruszasz kontrolerem, a w tej chwili ekran ustawia się w tryb Control Assign i wybierasz sobie parametr, który ma być przypisany do Twego kontrolera.

Kolejną kwestią jest także ułatwienie dostepu do szeregu funkcji za pomocą skrótów, których listę znajdziemy na odpowiedniej stronie w instrumencie. Live Set: Motifowcy zazdrościli Korgowcom funkcji Set List, która wywoływała nieurywanie brzmień w trakcie zmiany, oraz pogrupowanie brzmień według własnych potrzeb.

dzisiaj już nie mają powodów do zazdrości, gdyż Montage posiada tryb Live Set, dzięki któremu mamy możliwość poukładania w kafelki brzmień szybkiego dostępu. Brzmienia możemy na dodatek przełączać z nogi przy pomocy kontrolera nożnego.

Brzmienia oznaczone symbolem SSS (Seamless Sound Switching) nie urywają brzmień. W sytuacji pozostałych jest różnie. SSS działa w konfiguracji maksymalnie do 8 Partii. Możemy zapisać 2.048 Live Setów użytkownika.

Zadowoleni? Ja wyjątkowo! Sama organizacja brzmień jest dość komfortowa. Możemy wyszukiwać brzmienia choćby po datach, albo klasycznie według określonych kategorii. W Atrybutach brzmień można zdecydować czy poszukujesz brzmienia opartego o syntezę FM-X, czy zwykłe próbki AWM2.

Wszystko odbywa się szybko. Sam układ miksera jeszcze daje dużo danych. Dowiemy się z niego czy klawiatura jest aktywna, czy arpeggiator i MS na danej strefie jest włączony. Oczywistym jest wgląd w głośność poszczególnego kanału, no i jego zakres pracy na klawiaturze.

USB: Nie prowadziłem potężnie testów związanych z interface’m audio,w trakcie testów z Kamilem Barańskim wyszło, że Montage jest szczególnie sprawny. Porównaliśmy go z fortepianem Alicia Keys pod Kontaktem.

Motif za każdym razem w którymś momencie wykrzaczał się wywołując zawieszenie brzmienia. W Montage tego już nie było. Interface obsługuje częstotliwość próbkowania do 192 kHz, a także wysyła 16 kanałów Audio. Na zakończenie zerknijcie w te 3 perfekcyjne dema wytwarzane przez idealnych muzyków: Wojtka Olszaka, Kamila Barańskiego, Bartka Staszkiewicza, a także Michała Kowalskiego: Zakończenie: Ten instrument jest odejściem Yamahy od tego co było wcześniej.

Może to wzbudzać pozytywne i negatywne myśli. Wiem, że Yamaha bardzo wnikliwie słucha użytkowników i zbiera informacje równocześnie o błędach jak i nowe pomysły, a więc na pewno ukażą się one w nowych wersjach systemu.

Za co lubimy Yamahę? Za świetne brzmienie, Motion Seq, Live Se, Super Knob i FM-X. Za co nie lubimy Yamahy? Za wagę, mniejszy wyświetlacz niż w Kronosie, trudniejszą obsługę po wykastrowaniu z trybu Voice, oraz za odwrotnie działające suwaki w brzmieniach organ.

Instrument mógłby mieć obsługę klawiatury QWERTY USB, kontrolerem USB. Reasumując: Yamaha brzmi doskonale i to jest najważniejsze. Postawiono tutaj na zmodyfikowanie kontrolerów, co jest dobrą drogą, a Super Knob jest mega komfortowym rozwiązaniem.

Przyszły nabywca musi z jednej strony na szali postawić wszystko mającego Kronosa i dwu-syntezową Yamahę Montage. Wybór jest niełatwy i o ile w Kronosie według mnie jest komfortowoj pod względem obsługi (no i mamy Polysix i MS-20 na pokładzie), to już brzmieniowo jak na ogół to kwestia osobistych preferencji.

Niechaj one zwyciężą! Dziękujemy Kamilowi Barańskiemu za współtworzenie testu. Instrument do testów dostarczył Dystrybutor Yamaha Polska.

Produkty podobne

Produkty najpopularniejsze w kategorii Keyboardy i syntezatory

Najpopularniejsze kategorie

Najpopularniejsze marki